Wiadomości w pigułce

 

Poznajemy siebie... i poznajemy siebie bez końca...

*Śpisz na boku?
Podczas nocnego wypoczynku mózg przetwarza informacje i usuwa zbędne szumy, a także usuwa zgromadzone w nim szkodliwe substancje - jak pokazują badania prowadzone na Stony Brook University nasz układ glimfatyczny - system oczyszczający mózg z toksyn - funkcjonuje efektywniej, gdy śpiąc leżymy na boku, w rezultacie ryzyko zapadnięcia na chorobę Alzheimera zmniejsza się.
Na szczęście pozycja boczna podczas snu jest najbardziej popularna wśród ludzi.

*Witamina C - grecka broń czy każdego  z nas?
Może działać w komórkach nowotworowych niczym koń trojański - podczas badań na Uniwersytecie Cornella w Nowym Jorku na myszach okazało się, że powstający w organizmie z witaminy C kwas dehydroaskorbinowy wywołuje w komórkach nowotworowych stres oksydacyjny prowadzący do ich śmierci.

*Czy mamy klina czy przedklinek?
Japońscy naukowcy z Uniwersytetu w Kioto odkryli, gdzie w ludzkim mózgu kryje się klucz do szczęścia. Okazało się, że szczęście w naszej głowie „chowa się” w tak zwanym przedklinku - jest on obecny w obszarze przyśrodkowego płata ciemieniowego.
Badanie rezonansem magnetycznym potwierdziło, że u osób szczęśliwych przedklinek jest znacznie większy niż u pozostałych.
Być może odkrycie to pozwoli na skuteczniejsze leczenie ludzi cierpiących na depresję.

*Czy śledziona jest ważna?
Jest to  organ położony w lewej części nadbrzusza, mówi się, ze jako narząd może być usunięta w pierwszej kolejności. Jednak jej funkcje są nieocenione, tutaj bowiem  białe krwinki, biorące udział w obronie organizmu, stają się komórkami żernymi - to znaczy makrofagami - ich zadanie to wchłanianie i rozkładanie patogenu.
W śledzionie namnażają się również w nim monocyty, które filtrują krew z antygenów.


*Co z tymi nasyconymi tłuszczami?
Przeprowadzona kilka lat temu metaanaliza 21 niezależnych badań, w których wzięło udział prawie 350 000 uczestników wykazała, że nie ma bezpośredniego związku między nasyconym  kwasami tłuszczowymi, które występują w produktach zwierzęcych a zawałem serca z czy miażdżycą.
Szkodliwe są nie same tłuszcze nasycone, mówi Roland Krauss kierujący badaniami - co ich połączenie z produktami bogatymi w cukry.



* Zadowoleni z brudu??
Stare porzekadło mówi: że „dzieci dzielą się na czyste i szczęśliwe”
Czy to możliwe, iż za ten stan rzeczy odpowiadają powszechnie występujące w glebie bakterie Mycobacterium Vascae - owszem stymulują one produkcję serotoniny - dzięki czemu mają korzystny wpływ na nasz nastrój.
Uwaga - działa to także u dorosłych.
Co to wszystko dla nas oznacza? Obcowanie z naturą (a szczególnie z glebą :-)) może zmniejszać uczucie niepokoju oraz pozytywnie wpływać na zdolność uczenia się. Oprócz tego działa antydepresyjnie i antystresowo.
Pamiętaj tylko, że ten efekt jest tymczasowy, więc im częściej zaglądasz do ogródka, tym lepiej!


*Okazuje się, że przez żołądek - także do mózgu.
Brak niektórych składników odżywczych, kwasów omega-3 witamin ma istotny wpływ na naszą zwiększoną impulsywność i skłonność do agresji czego dowiodły eksperymenty z więziennym jadłospisem. Osadzeni w zakładzie karnym w brytyjskim mieście oprócz typowego menu przez kilka miesięcy dostawali kapsułki z zestawem wyżej wymienionych składników.
Zmiany były zaskakujące - liczba aktów przemocy spadła aż o 37%, więc  to, co mamy na talerzu przekłada się więc bezpośrednio na nasze reakcje, emocje i możliwości intelektualne.


*Drzemka czyni cuda, w  czasach, gdy nie mamy czasu na sen...
Godzinna drzemka w trakcie dnia znacznie poprawia nasze możliwości intelektualne - mózg czuje się po niej tak, jakbyśmy obudzili się po 8 godzinach snu.
Powinniśmy ją jednak odbywać najpóźniej do godziny 16:00 - w przeciwnym wypadku możemy mieć problemy z zaśnięciem w nocy.
Współczesne zabiegane społeczeństwo wydłuża okresy aktywności dobowej - to duży błąd.
Niewyspani mamy o 40% mniejszą zdolność przyswajania wiadomości.
Po odpoczynku mózg nasz nie tylko odzyskuje siły, ale również porządkuję i zapisuje informacje, a nawet podsuwa rozwiązania problemów, z którymi nie radzimy sobie.
Brak snu szybciej doprowadza do śmierci niż głód.

Opracowała: Mariola Bulik

29.09.2019 r.

-------------------------------------------------------------------------------------------

Sprawność naszego mózgu – Choroba Parkinsona, Alzheimera...

Poniżej dla Państwa główne zagadnienia dotyczące profilaktyki chorób związanych ze starzeniem się mózgu:

Nasz mózg to samoregenerująca się kula tłuszczu, zawierającą prawie 100 miliardów neuronów, otoczonych komórkami glejowymi, które je odżywiają i chronią… To zawierający najwięcej tłuszczu narząd ludzkiego ciała, zbudowany w 20% z OMEGA-3, z cholesterolu oraz innych lipidów złożonych, które stanowią łącznie prawie 60% suchej masy mózgu.

Mózg przez całe życie wytwarza codziennie około 700 neuronów. Pod warunkiem, że jest dobrze odżywiony, dobrze dotleniony i dobrze chroniony przez szczelną barierę krew – mózg.

Dlatego:

  • Uprawiaj regularnie aktywność fizyczną (chodzenie, taniec), aby lepiej dotlenić krew

  • Oczywiście pamiętaj o odpowiednim nawodnieniu

Niewystarczająco nawodniony mózg zwiększa ryzyko chorób degeneracyjnych. Im jesteśmy starsi, tym słabiej odczuwamy pragnienie. Tymczasem mózg funkcjonuje o 14% szybciej, jeśli organizm jest wystarczająco nawodniony. Badania wykazały, że zdolność koncentracji stopniowo spada, jeśli w organizmie niedobór wody wynosi ponad 1%.

  • Niedobór witaminy D

Obecnie wiadomo, że osoby z niskim poziomem witaminy D we krwi mają o 69% większe ryzyko choroby Alzheimera. Jeśli niedobór jest znaczny, może być większe nawet o 120%.

  • Im więcej białka w spożywanej żywności (zwłaszcza białka zwierzęcego) musimy metabolizować, tym więcej wytwarzamy homocysteiny i tym wyższy jej poziom we krwi.

Homocysteina to aminokwas toksyczny i utleniający, którego organizm stara się pozbyć. Aby nie zwiększać poziomu homocysteiny, powinniśmy unikać żywności przetworzonej przemysłowo oraz diety ubogiej w świeże owoce i warzywa. Kobiety, które mają wysoki poziom homocysteiny, mają o 70% wyższe ryzyko wystąpienia demencji innej niż choroba Alzheimera.

Regularne spożywanie napoju bogatego w antyoksydanty z jabłek, cytryn i zielonej herbaty bio pomaga zmniejszyć zbyt wysoki poziom homocysteiny we krwi u osób z chorobą Alzheimera.

  • Sprawdzono iż osoby myjące zęby rzadziej niż raz dziennie miały nawet do 65% wyższe ryzyko demencji niż osoby myjące zęby codziennie.

Inne badania pokazały, że u osób chorujących na chorobę Alzheimera stwierdzono wyższy poziom obecnych tam bakterii odpowiedzialnych za przewlekłe choroby dziąseł (paradontozę), np. Porphyromonas gingivalis, niż u osób bez demencji.

  • Długotrwała ekspozycja na rtęć stanowi w dłuższym okresie znaczące zagrożenie dla zdrowia.

Dotyczy to zarówno ekspozycji na rtęć w pracy, w środowisku, poprzez plomby amalgamatowe w zębach i zanieczyszczoną żywność. Zastąpienie części plomb w zębach wypełnieniami ceramicznymi, które są obojętne, może więc być ważnym czynnikiem zapobiegającym otępieniom.

  • Aluminium

Znajduje się wszędzie: w wodzie z kranu, w żywności, w naczyniach kuchennych…
A także w szczepionkach, lekach osłaniających błonę śluzową żołądka, w dezodorantach. Powinniśmy unikać systematycznego stosowania tych produktów, ponieważ wiadomo już, że aluminium jest toksyczne dla układu nerwowego i prawdopodobnie łączy się z toksycznością innych metali ciężkich.

  • Zażywane leki

Leki antyhistaminowe, antydepresyjne, nasenne, anksjolityczne (przeciwlękowe) oraz wiele innych mogą, przy długotrwałym stosowaniu, sprzyjać rozwojowi demencji.

  • Dbaj o dobry sen – to ułatwia procesy regeneracji i zapamiętywania

  • Nadmierne spożycie węglowodanów

Wielu autorów twierdzi, że choroba Alzheimera nie jest niczym innym jak formą cukrzycy mózgu. W procesie degeneracyjnym mózgu odkryto taki sam proces chorobotwórczy, jaki prowadzi do insulinooporności i do cukrzycy typu 2. Spożywanie dużej ilości węglowodanów zwiększa o 89% ryzyko powstania otępienia. Z kolei spożywanie znacznej ilości „dobrych tłuszczów” zmniejsza to ryzyko o 44%. Tak więc trzymaj się z daleka od cukrów, rafinowanej mąki i wszelkich produktów o wysokim indeksie glikemicznym.

  • Pestycydy są toksyczne dla neuronów

Ryzyko wzrasta u osób pracujących w gospodarstwach rolnych, mających kontakt ze środkami ochrony roślin, pracujących w sklepach ogrodniczych oraz mających kontakt z farbami, klejami, żywicami syntetycznymi i epoksydowymi.

  • Wpływ zaawansowanych technologii

Technologie typu Wi-Fi, DCet, Bluetooth, płyty indukcyjne, mikrofale, stacje przekaźnikowe, smartfony itd. powodują, że przez nasze organizmy systematycznie przenikają fale elektromagnetyczne, które negatywnie wpływają na DNA.

 

Co robić?

Proszę przeanalizować punkty powyżej, wspomagać się roślinami, suplementami zawierającymi niżej wymienione składniki.

Rożeniec górski – To tradycyjne lekarstwo syberyjskie i skandynawskie pozwala pobudzić funkcje poznawcze, ponieważ zwiększa produkcję i transport neuroprzekaźników w mózgu. Poza tym najnowsze badania wskazują, że oddziałuje na neurony silnie antyoksydacyjnie i przeciwzapalnie.

Napar z ekologicznego rozmarynu jedna filiżanka dziennie w celach profilaktycznych, dwie lub trzy filiżanki dziennie w celach leczniczych.

Bakopa, inaczej nazywana brahmi -badania wykazały, że bakozydy, główne składniki aktywne bakopy, mogą zwiększać szybkość impulsów nerwowych, poprawiać pamięć długoterminową i zdolności poznawcze. Badania wykazały, że bakozydy mają właściwości antyoksydacyjne, neuroprotekcyjne, a nawet mogą zmniejszać uszkodzenia w chorobie Alzheimera

Wąkrota azjatycka jest rośliną tradycyjnie stosowaną przeciwko starzeniu się mózgu oraz w leczeniu zaburzeń pamięci. Wiele badań potwierdza, że działa profilaktycznie i leczniczo na procesy neurodegeneracji.

Opracowała: Mariola Bulik

29.12.2017 r.